Zenta
Logina dzimusi 1908. gada 23. augustā Rīgā kalpotāja Kārļa Knopes
ģimenē. Tēvs bija rasētājs - zīmētājs. Pirmā pasaules kara laikā
viņas vecāki kopā ar bērniem pārceļas uz Maskavu, kur tēvam izdodas
atrast rasētāja darbu. 1920. gadā ģimene atgriežas Latvijā.
1925.
gadā Zenta Knope iestājas Latvijas Mākslas akadēmijā, kur mācās
glezniecības nodaļā pie Romana Sutas, bet 1928. gadā mācības akadēmijā
pārtrauc. Tālākais pilnveidošanās ceļš saistīts ar Romana Sutas
un akadēmiķa Sergeja Vinogradova privātstudijām (1928.-1931.). Trīsdesmitajos
gados viņa R. Sutas studijā strādā par asistenti dienas nodaļā,
bet 1936. gadā Berlīnē trīs mēnešus mācās tekstīliju zīmēšanu.
Atklātībā
Zentas Knopes - Loginas darbi parādās kopš 1932. gada - viņa piedalās
biedrības "Zaļā Vārna" izstādē, vēlāk ik gadus arī Kultūras
fonda, Latviešu tēlojošo mākslinieku biedrības rīkotajās un citās
izstādēs. Tā laika kritikās lasāmas atzinīgas atsauksmes par jaunās
mākslinieces devumu - figurālajām kompozīcijām, klusajām dabām,
ainavām un portretiem.
1933.
gadā māksliniece salaulājas ar Bonifāciju Loginu. 1941. gadā B.Loginu
apcietina, un nākošie gadi Zentai Loginai paiet mokošā neziņā, jo
par vīra likteni padomju iestādes nekādas ziņas nesniedz. Neko neizdodas
uzzināt arī vācu okupācijas laikā. Nevarēdama noskaidrot, kas noticis
ar viņas vīru, māksliniece 1948. gadā spiesta iesniegt tiesā laulības
šķiršanas pieteikumu. Tikai tad viņai paziņo, ka B.Logins miris
jau 1942. gadā. Zenta nav noticējusi tiesas paziņojumam un joprojām
gaidījusi vīru... Trīsdesmito gadu gleznas māksliniece parakstījusi
"Z.Knope - Logina", vēlākos darbus viņa paraksta tikai
"Z.Logina" - varbūt arī tas ir nesalauztas dvēseles spēka
apliecinājums.
Kopš
kara beigām māksliniecei nav savas darbnīcas - viņa dzīvo un strādā
komunālā dzīvoklī. Šajos gados, kad izmisums mijās ar nepiepildītām
cerībām, viņa spējusi radīt daudzus emocionāli bagātus, gaišas sirsnības
pilnus ziedu gleznojumus, žanra gleznas, lauku un pilsētas ainavas,
jūras skatus.
1945.
gadā Z.Loginu uzņem Latvijas Padomju Mākslinieku savienības gleznotāju
sekcijā. Māksliniece piedalās Rīgā un Maskavā rīkotajās izstādēs,
saņem arī vairākus valsts pasūtījumus. 1950. gadā mākslinieci izslēdz
no Mākslinieku savienības, oficiālais iemesls - formālisms un neatbilstība
sociālistiskā reālisma prasībām. Līdz ar to viņa zaudē iespēju izstādīt
savas gleznas. Sākas dzīve izolācijā, kas ilgst līdz pat mākslinieces
mūža beigām 1983. gadā. Tomēr Z.Logina ne uz brīdi nepārtrauc strādāt.
1953.
gadā Loginu atkal uzņem Mākslinieku savienībā, bet - lietišķās mākslas
sekcijā, un turpmāk viņa drīkst izstādīt tikai tekstilijas.
Lai
nopelnītu iztiku, piecdesmitajos gados Logina zīmē metus tekstilrūpniecības
vajadzībām. Arhīva materiāli liecina, ka viņa vairākkārt pārdevusi
grāmatas, mēbeles un citas mantas.
Šajā
laikā Loginai ne tikai ir liegta iespēja izstādīt savus darbus,
saņemt kolēģu vērtējumu un skatītāju atsaucību - viņu vairākkārt
uz pratināšanām sauc VDK.
Zentas
Loginas mākslinieciskajā attīstībā vērojami vairāki posmi. Agrīnā
glezniecība - portreti, ainavas, klusās dabas, figurālās kompozīcijas
- iekļaujas tā laika latviešu glezniecības stilistisko īpašību kopumā
un liecina par mākslinieces talantu. Darbos jūtama saikne ar pagātnes
tradīcijām, kā arī jaunu māksliniecisku iespēju meklējumi.
Četrdesmitajos
- piecdesmitajos gados māksliniece intensīvi strādā klusās dabas
žanrā. Daudzās brīvi uzgleznotās ziedu kompozīcijās Z.Loginai visvieglāk
risināt tīri gleznieciskus, koloristiskus uzdevumus. Tas ir dziļu
iekšēju pārdomu un radošas potences uzkrājuma laiks - sava veida
sagatavošanās jaunam daiļrades periodam, kurā atklāsies viss mākslinieces
talanta spēks un vienreizība.
Sešdesmitajos
gados Loginas mākslinieciskais rokraksts mainās - mākslinieces iztēle
un iekšējā pasaule ir tik bagāta, ka viņa nepiespiesti un dabiski
pāriet no reālistiskā uz abstrakto tēlojuma manieri. Šo darbu saturs
un stils krasi atšķiras no iepriekšējā perioda darbiem - daudzi
no tiem veltīti Kosmosa tēmai un atklāj mākslinieces iekšējo izaugsmi,
dziļi filosofiskas pārdomas. Pastāvīga tieksme pārvarēt ierastās
robežas, eksperimentēt ar formām un materiāliem kļūst par Z.Loginas
radošās personības būtisku iezīmi. Viņu arvien biežāk neapmierina
gleznojums vienā plaknē - oriģinālā tehnikā top ciļņi un skulpturāli
veidojumi. Redzot Loginas mūža pēdējās desmitgadēs paveikto, grūti
iedomāties, kā visu to radījusi viena pati fiziski trausla sieviete.
Šie darbi tik idejām pārbagāti un to klāsts tik daudzveidīgs, ka
šķiet - māksliniecei brīžiem grūti bijis materializēt visu iztēlē
skatīto.
Kopš
1967. gada izstādēs mūsu valstī un ārzemēs regulāri parādās gobelēni,
kurus pēc Loginas metiem darinājusi viņas māsa Elīze Atāre (1915.-1993.)
- tā ir vienīgā plašākai sabiedrībai tolaik pieejamā informācija
par Loginas daiļradi. To, ka māksliniece komunālajā dzīvoklī turpina
intensīvi gleznot, zina tikai viņas tuvākie draugi un radinieki.
Jau
kopš 40. gadiem E.Atāre dzīvo kopā ar māsu un, lai Zenta varētu
netraucēti nodoties radošajam darbam, uzņemas dzīves praktiskās
rūpes. Lai labāk realizētu Zentas ieceres, Atāre 48 gadu vecumā
apgūst aušanas prasmi un vēlāk izstrādā oriģinālu gobelēnu darināšanas
tehniku.
1983.
gada 21. decembrī Zenta Logina aiziet aizsaulē. Un tikai 1987.gada
martā - aprīlī Sv. Pētera baznīcā notiek viņas pirmā personālizstāde,
kuras ekspozīcijā E.Atāre iekļāvusi vienīgi vēlīnā perioda darbus.
Īsā laikā to skatījuši apmēram 40 tūkstoši apmeklētāju.
Nākošās
Z.Loginas personālizstādes - Tukuma Mākslas muzejā (1995.) un Mākslinieku
savienības galerijā (1996.). 1998. gada decembrī Rīgā, Dekoratīvi
lietišķās mākslas muzejā eksponētas Z.Loginas - E.Atāres tekstilijas,
savukārt galerijā "Asūna" skatāmas Z.Loginas gleznas un
reljefi. Vairums Loginas klasisko žanru darbu līdz šim tā arī nav
izstādīti.
Zentas Loginas darbi atrodas Dekoratīvi lietišķās mākslas muzeja,
Latvijas Mākslinieku savienības, Mākslas muzeja "Arsenāls",
Rīgas Domes, Sv. Pētera baznīcas, v/u "Litta" Rīgā, Maskavas
Izstāžu direkcijas, Memoriālā kosmonautikas muzeja Maskavā, Dodge
Collection (Zimmerli Mākslas Muzejs, Rodžersa universitāte, Ņubrunsvika,
ASV), kā arī privātās kolekcijās.
|